Därför är en weekendresa bra för din hälsa: 4 vetenskapliga bevis från psykolog Lina Bodestad

Därför är en weekendresa bra för din hälsa: 4 vetenskapliga bevis

Föreställ dig följande scen: Det är mitten av september. Du sitter i fikarummet på jobbet med några kollegor. En kollega pratar om att hon ska åka till Italien om två veckor, på en vandringsresa med några väninnor. De ska bo på pensionat i olika små bergsbyar, äta gott, dricka vin och vandra ett par mil per dag, som mest. “Ja, det är ju alltid roligt att ha något att se fram emot”, kommenterar någon.

Du känner dig smått avundsjuk och tänker på den där attans reparationen på bilen som du nyligen åkte på att betala dyra pengar för. ”Tänk om man kunde lagt de pengarna på en weekend i Barcelona istället…”

Därför är en weekendresa bra för din hälsa

Är du sugen på att sticka iväg med kompisgänget, men har en jobbrapport som hänger över dig? Behöver du vässa dina argument inför chefen för att få några dagar ledigt? Här kommer 4 vetenskapligt uppbackade tips om varför du borde boka en weekendresa snarast.

Därför är en weekendresa bra för din hälsa: 4 vetenskapliga bevis från psykolog Lina Bodestad

1. Ditt välbefinnande ökar — framför allt innan semestern

I en holländsk studie från 2010, där man följde över 1500 personer under veckorna före, under och efter en semesterresa, såg forskarna att den största skillnaden i välbefinnande varken infann sig under eller efter själva semestern. Den viktigast skillnaden kunde man däremot se under veckorna före semestern, där gruppen som hade en resa bokad mådde betydligt bättre än kontrollgruppen som inte skulle resa iväg. Enligt forskarna handlar detta troligen om de förväntningar och föreställningar vi bygger upp när vi har något att se fram emot.

Man kan även tänka sig att detta talar för att ta flera kortare avbrott från jobbet under året, istället för ett enda långt 4-veckors sjok under industrisemestern i juli. Den där weekendresan till Barcelona i september kan med andra ord fylla flera viktiga funktioner (utöver att tapetsera din Facebooksida med semesterbilder av “fötter på sandstrand”).

Slutsats: ju oftare du har en (även kortare) semester att se fram emot, desto bättre för ditt välbefinnande.

2. Du slipper stress och krav = viktigt för en god återhämtning

I en annan holländsk studie från 2010 beskriver forskarna att semester från jobbet fyller två viktiga funktioner för den arbetande människan — en passiv och en aktiv funktion. Den passiva funktionen är just att man slipper belastningen och kraven från sitt dagliga jobb.

Självklart, kan tyckas, men inom forskningen är detta ett viktigt område i sig. En kropp och hjärna som ständigt utsätts för stress, krav och belastning, behöver regelbunden återhämtning för att inte bränna ut sig. Precis som en bil som ständigt går på högvarv och därför riskerar att bli överhettad, kan ett långvarigt påslag av kroppens stressystem orsaka både fysisk och psykisk ohälsa på många olika sätt. Det kan bland annat leda till smärta, högt blodtryck och ökad risk för hjärt-kärlsjukdom. Man tror även att kronisk stress kan ha en negativ påverkan på minnet och andra viktiga funktioner i hjärnan. Regelbunden vila och återhämtning är med andra ord viktigt för både kroppen och själen.

Slutsats: en viktig vinst med semestern är — *trumvivel* — att du slipper jobbet för ett tag och därmed hinner återhämta dig. Bör dock ej underskattas ur ett långsiktigt hälsoperspektiv!

3. Du (åter)får kontrollen över din egen tid

I samma studie som nämndes ovan beskriver forskarna även hur semestern fyller en mer aktiv funktion, nämligen den att du får kontrollen över din egen tid, eller så att säga blir “master of your own domain” för ett tag. Forskarna menar att vi behöver återkommande påfyllning av sådant som vi tycker om och värdesätter. Det kan röra sig om aktiviteter, som att fiska, dyka, äta god mat eller spela golf. Men det kan även handla om att exempelvis vårda sina nära relationer. Att helt enkelt, på olika sätt, fylla på bensintanken med sådant som vi behöver.

Detta ligger även i linje med vad man inom psykologin kallar för “krav-kontroll-modellen”, dvs. att din upplevelse av stress påverkas av två faktorer — dels hur höga kraven är, men också hur mycket kontroll du själv upplever att du har över situationen. Högre känsla av egen kontroll gör att man klarar av högre krav utifrån, och vice versa.

Punkterna 2 och 3 ovan — minskade krav och ökad kontroll över din tid — har därför tillsammans ett slags dubbelverkande positiv effekt på välbefinnandet. Två flugor i en stor hälsofrämjande smäll, med andra ord.

Slutsats: det är viktigt att regelbundet fylla på dina energidepåer med sådant som är viktigt och värdefullt för just dig, genom att få bestämma över din egen tid.

4. Du blir mer kreativ på jobbet

I en amerikansk studie från 2008, som handlar om effekterna av att tillbringa tid utomlands för att skaffa sig mångkulturella erfarenheter, inleder man med ett vackert citat av Gertrude Stein:

“Writers have to have two countries — the one where they belong, and the one in which they live really.”

Citatet handlar om vikten av att hämta erfarenheter och inspiration på andra ställen än hemorten eller närmiljön. Studien visar nämligen att när duutsätter dig för mångkulturella upplevelser, t ex genom att åka som utbytesstudent eller bo och arbeta en period i ett främmande land, uppnår du en ökad kreativitet på jobbet när du väl återvänder till din hemmiljö igen.

Dels blir du bättre på att komma med nya idéer och tänka utanför boxen, men du har även nytta av dina erfarenheter och kunskaper från andra kulturer i det mer vardagliga arbetet, t ex vid problemlösning eller utvecklingsarbete. Två viktiga vinster att framhålla nästa gång du ska prata semesterdagar med chefen, med andra ord.

Slutsats: att spendera tid i andra kulturer och miljöer bidrar till mer kreativt tänkande när du återvänder till jobbet.

Om du bara kunde kliva ut genom dörren i eftermiddag — vart skulle du ta vägen?

–Lina

Nyfiken? Läs mer:

Lina Bodestad

Jag är en nyfiken psykolog i Göteborg som hjälper människor att utmana normer och främja hälsa, lärande och utveckling. Det gör jag genom föreläsningar och workshops, processledning och skräddarsydda utvecklingsinsatser. Nyfiken? Kontakta mig så pratar vi lite mer!

5 thoughts to “Därför är en weekendresa bra för din hälsa: 4 vetenskapliga bevis”

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.