Semesterfeeling - Normpsykologen Lina Bodestad

Semesterfeeling: mina 5 tips för en skön sommar 2019

Sedan igår har jag officiellt semester. Jag säger ”officiellt” eftersom jag är egenföretagare och därför inte planerar att vara mer ledig än absolut nödvändigt. Det är jag alldeles för rastlös för. MEN jag planerar ändå att ta mig an sommaren 2019 med en jätteportion semesterfeeling. Här kommer mina 5 tips på hur du kan göra detsamma.

Semesterfeeling deluxe: läsa böcker

Hittills har jag haft semester i fem dagar, om man räknar in midsommarhelgen. Mitt bok-track-record så långt? En hel bok, samt två halva. Ja, jag är en sån som är superbra på att börja läsa böcker. Inte alltid lika bra på att läsa klart dem. Ehm. Men ändå.

Läs mer: Mina 5 boktips för hängmattan

Att läsa är för mig en av de enklaste och snabbaste sätten att både komma ner i varv och tanka ny inspiration. Det spelar ingen roll om det är fackböcker, skönlitteratur eller flingpaket – jag läser allt jag kommer över.

Och nyckeln är att läsa sånt som jag faktiskt tycker verkar spännande. Inte några tunga, dammiga klassiker (ofta skrivna av döda ryska män) som man ”borde” läsa. Nej, läs för att njuta! Du kommer ändå bara hinna läsa en mikroskopisk del av alla världens böcker under din livstid.

Skriva – om stort och smått

Förra veckan skickade jag in sista korrekturet på min nya bok som kommer ut i augusti. Och redan nu känner jag suget efter att påbörja nästa. Att skriva har alltid varit mitt sätt att skapa ordning i mitt tanke-kaos.

Är du också sugen på att skriva i sommar – oavsett om det är dagbok, skrivövningar, morgonsidor eller din nästa stora roman? Kolla in Frida Spikdotter Nilssons nya tjänst Skrivplaneten, med mängder av övningar, tips och inspiration.

Dela upp ansvaret för barnet

Detta är en grej jag och min sambo hittat på, som underlättar tillvaron mycket. När vi är lediga och inte ska iväg på några större utflykter eller aktiviteter, delar vi upp dagen mellan oss. En tar förmiddagen, och har då hand om barnet och att fixa mat medan den andra är ledig. Sedan byter vi till eftermiddagen.

Detta upplägg, eller något liknande, rekommenderar jag alla som är fler än två vuxna med barn i hushållet. Är du ensam förälder? Engagera så många vänner, grannar och släktingar du kan till att ta hand om dina barn. Och unna dig själv att bara slappa och göra något du själv tycker är roligt. Bara för din egen skull.

Lyssningstips: Sommar, spritfokus och strukturförlust? Normsmartpodden S03E07

Sätta sig i rörelse

”Everything worth doing, is worth doing poorly”.

Detta citat läste jag nyligen någonstans i mitt flöde. Och det träffade mig direkt. Jag som alltid varit en perfektionist och recovering duktig flicka, har alltid haft svårt för att fuska. Inte gillat att göra saker halvhjärtat eller ”lite grann med vänsterhanden”. Men ju äldre jag blivit, desto mer har jag börjat inse att det är bättre att göra lite, än inget alls.

Så sedan några dagar hänger ett papper på kylskåpet hemma. Varje dag som jag rör på mig i minst 20 minuter (yoga, promenad, cykel – det spelar ingen roll hur) sätter jag ett kryss. Enkelt, tydligt, visuellt. Och det känns fantastiskt. Både för att jag rör på mig mycket mer än innan – och för att det känns allmänt gött att sätta kryss för att man klarat av något.

Träffa människor som ger energi

Det bästa med att vara egenföretagare, är att man slipper vara ledig. Eller rättare sagt, många gånger känns det som om man alltid är ledig, eftersom livet som egenföretagare skiljer sig så diametralt från ekorrhjulet som anställd.

Men på sommaren stänger många branscher, som min (utbildnings- och konsultbranschen) ner och tar industrisemester. Det betyder dock inte att man inte kan förflytta sina positioner och vara aktiv.

Ett enkelt sätt är att luncha eller fika med personer som inspirerar dig. Människor du kan lära dig något av, som du kan hitta samarbeten med eller som du bara känner dig pepp efter att ha träffat en timme eller så.

Hur skapar du semesterfeeling?

Nu är jag nyfiken: vad gör du för att skapa semesterfeeling i sommar? Kommentera gärna här nedan, eller leta upp mig på Facebook eller Linkedin och dela med dig! Du kan även kontakta mig direkt här på sidan.

–Lina

Lina Bodestad

Jag är en nyfiken psykolog i Göteborg som hjälper människor att utmana normer och främja hälsa, lärande och utveckling. Det gör jag genom föreläsningar och workshops, processledning och skräddarsydda utvecklingsinsatser. Nyfiken? Kontakta mig så pratar vi lite mer!

Kommentera gärna:

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.