Prissättning: 5 vanliga misstag egenföretagare gör

Prissättning: 5 vanliga misstag egenföretagare gör

Prissättning: 5 vanliga misstag egenföretagare gör

Du sitter framför datorn med en offert. Flera sidor har du skrivit, om hur du kan hjälpa din kund och vad du kan erbjuda för olika alternativ och lösningar. Nu återstår bara det sista. Att sätta ut priset. Du skriver ut några siffror, men blir genast tveksam, suddar ut dem, börjar om. Känner du igen dig? Bra – för idag ska vi prata om de 5 vanligaste misstagen vi egenföretagare gör, när det kommer till prissättning och värde.

Visste du att om vi tar en flaska vin, häller upp innehållet i fem olika glas, och sedan sätter fem olika prislappar framför glasen – då kommer folk att tycka att det ”dyraste” vinet smakar godare än det ”billigaste”, trots att allt kommer från exakt samma flaska!

Med andra ord – dina priser kommunicerar något. De signalerar ett värde och en kvalitetsnivå. Här är de 5 vanligaste misstagen vi egenföretagare gör i vår prissättning.

Misstag #1: Du prutar på dig själv

Det första och kanske vanligaste misstaget vi gör när det gäller prissättning, framförallt när vi är nystartade, är att pruta på oss själva. Att inte våga ta i och istället sätta ett för lågt pris – eller ”ge rabatt” – till höger och vänster.

Nackdelen med detta är förstås att du sannolikt får mindre betalt, men också att dina potentiella kunder inte ser värdet i det du erbjuder – eftersom du uppenbarligen själv inte gör det heller.

Ett enkelt självtest du kan göra är att rollspela med en vän – och säga dubbla priset mot vad du faktiskt brukar ta. Om din vän inte reagerar nämnvärt, kan du lugnt höja priserna ut mot dina verkliga kunder…

Misstag #2: Du pratar inte prissättning med andra

I Sverige är det fortfarande ganska fult och tabubelagt att prata om pengar. Det tillhör fortfarande ett av de ämnen som inte anses okej att ta upp, framför allt inte med främlingar.

Men vem vinner på detta, att marknadens prisbilder är hemliga? Ja, inte är det vi som säljer varor och tjänster i alla fall. Våga ta upp frågan om prissättning och värde med människor du möter – framförallt egenföretagare i samma bransch som du själv. Det vinner ni båda på, i längden.

Misstag #3: Du vänder dig till ”alla”

En klok person inom affärsnätverket BNI sa en gång: ”för varje och du använder när du beskriver din verksamhet, halverar du ditt budskap.” Med andra ord, ju fler olika saker du säger att du jobbar med eller erbjuder, desto rörigare kommer du att upplevas och desto svårare kommer folk att ha att komma ihåg vad du faktiskt gjorde.

Ju snävare du vågar bli i ditt erbjudande och ditt tilltal – desto mer ökar chanserna att just dina rätta kunder hittar till just dig.

Misstag #4: Du tänker prissättning i timmar istället för värde för kunden

En annan klok entreprenör sa en gång: ”du säljer inte din tid, du säljer transformation!”. Eller rättare sagt, du säljer ett tillstånd som kunden kommer att uppnå (mer kunskap, snyggare frisyr, renare lägenhet, snabbare hemsida) och det är det nya tillståndet som kunden betalar för.

Hur kort eller lång tid det tar för dig att åstadkomma detta, eller hur mycket eller lite tid och energi som kunden behöver lägga in, är inte det viktigaste. Vad är det nya tillståndet värt för kunden? Sannolikt framstår ditt pris som en droppe i havet, i jämförelse med värdet av detta förbättrade tillstånd.

Misstag #5: Du tänker prissättning utifrån att ”detta är ju så lätt för mig”

Detta misstag hänger tätt samman med punkten ovan. Du tänker” detta tar ju bara mig en halvtimme, inte kan jag ta mycket pengar för det lilla?”. Men även detta är en tankevurpa, som vi alla gör då och då.

Sanningen är ju nämligen att det som idag tar dig en halvtimme att göra, troligen har tagit dig år av träning, inlärning och utveckling för att kunna göra på en halvtimme. Om kunden skulle försöka göra samma sak själv, hade det kanske tagit dagar, veckor, eller varit helt omöjligt.

Kort och gott:

”Det tar mig en halvtimme för att jag har tränat i tio år på att göra det på en halvtimme. Du betalar inte för mina timmar, utan för mina år”.

Vilken är din största utmaning när det gäller prissättning och värde? Behöver du ett bollplank för att våga ta nästa steg? Kontakta mig så tar vi ett kostnadsfritt samtal och utforskar vad jag kan göra för att hjälpa dig levla upp.

–Lina

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.