Trött på att ”hitta din passion”? Följ dessa 3 tips istället

Trött på att ”hitta din passion”? Följ dessa 3 tips istället

Trött på att "hitta din passion"? Gör detta istället - Bodestad Psykologkonsult, Göteborg

Är du också egenföretagare och trött på att fundera på vad som egentligen är din ”passion” och ”ditt företags idé med en enda mening” eller ”om ditt företag vore ett djur, vad skulle det vara?” Här kommer 3 tips för dig som vill ta nästa steg – och lämna det eviga funderandet och ältandet kring ”vad som är min passion, egentligen”.

Som egenföretagare möter jag, av naturliga skäl, många andra egenföretagare i min vardag. Vi utforskar varandras verksamheter och letar möjliga samarbeten eller relevanta kontakter och referenser. Jag tycker alltid att dessa möten är givande, roliga och inspirerande.

Men. Jag märker att vissa frågor fortsätter att gäcka både mig och andra entreprenörer. Och jag gissar att jag inte är ensam om detta.

Frågor av typen ”hur skulle du beskriva dina tjänster i en enda mening?” känns lite som när man var singel och ens vänner frågade ”men vad är det för en typ av kille du letar efter?”. ”Det vet väl inte jag såhär på förhand!” kände jag ofta för att svara i de lägena.

Att lägga tid och energi på att i förväg försöka skapa sig en bild av något, är ju visserligen på många sätt bra – och ibland till och med helt nödvändigt. Men det kan också göra att du blir alltför låst och rigid och riskerar att missa chanser och möjligheter som inte passar in i din förutbestämda mall.

Trött på att ”leta efter din passion”?

För en tid sedan läste jag det här spännande inlägget om en föredetta karriärcoach på Google, som pratade just om det här med att ”hitta sin passion” och ”formulera sitt mission statement” och annat som det kan vara knepigt att sätta ord på.

Hon menade att istället för att ödsla en massa tid, energi och vånda över att försöka formulera och hitta sin ”passion” eller ”mission”, kan man välja en annan approach: strunta i din passion – hitta roliga projekt istället.

Tips #1: tänk projekt istället för passion

Här kände jag mig direkt träffad, eftersom detta stämde väldigt väl in på hur min egen verksamhet som egenföretagare har sett ut längs vägen. Visst har jag haft vissa teman, tjänster och områden som jag velat fokusera på (och visst har jag ett tydligt ”varför”, som vi återkommer till nedan). Men de förfrågningar som dykt upp från vänner, bekanta och andra affärskontakter, har ofta varit uppdrag som jag aldrig hade kunnat föreställa mig eller erbjuda på förhand.

Tips #2: återvänd till ditt ”varför”

Detta är kanske ett av de tips jag tjatar om mest, men jag är verkligen SÅ övertygad om att detta är en av de viktigaste nycklarna:

”People don’t buy what you do, they buy why you do it.”

Citatet kommer från ett berömt TedTalk med Simon Sinek. Och jag tittar fortfarande på detta klipp då och då, för att påminna mig själv. Om att allt handlar om att vara grundad i ett syfte, en övertygelse – ett ”varför”.

Har du ett tydligt ”varför” i det du gör, är det detta som är den röda tråden. Sedan kan uppdragen, samarbetena, projekten, idéerna spreta åt tusen olika håll. Det finns ändå en kärna, ett högre syfte, som binder ihop dem.

Tips #3: välj projekt som får dig att ticka

Jag älskar små och stora projekt. Något av det roligaste jag gjort hittills, var att två somrar i rad arrangera ett stort sommarläger för barnen i den kommun där jag jobbade då. Det tog alltid nästan hela vårterminen av möten, telefonsamtal, beställningar, logistik, planering och pyssel – vid sidan av mitt ordinarie arbete.

Men det var alltid värt varenda minuts arbete när vi såg hundra glada, spralliga barn springa omkring och spela fotboll, bada, äta bullar, kasta frisbee, spela minigolf och bara hänga och njuta av sommarlivet.

När du letar efter projekt eller får förfrågningar om samarbeten – leta efter saker som får det att glittra i ögonen och pirra i magen. Då vet du att du har hittat ett projekt som du kan gå in i – med stor passion.

Vilken utmaning har du när det gäller passion och röd tråd i det du gör? Kommentera gärna här nedanför, eller leta upp mig på LinkedIn eller Facebook och berätta! –Lina

2 Responses

  1. […] här har jag skrivit om tidigare, exempelvis när jag uppmanade dig att sluta leta efter din passion, men det tål att […]

  2. […] har tidigare pratat flera gånger om det här med att ta ett tydligt varför. Att veta sitt syfte. Gör bara saker som för dig närmare det syftet. Det är inte lätt […]

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.