Trött på att "hitta din passion"? Gör detta istället - Bodestad Psykologkonsult, Göteborg

Trött på att försöka ”hitta din passion”? Gör detta istället

Är du också egenföretagare och trött på att fundera på vad som egentligen är din ”passion” och ”ditt företags idé med en enda mening” eller ”om ditt företag vore ett djur, vad skulle det vara?”. Här kommer ett tips för dig som vill ta nästa steg – och lämna det eviga funderandet och ältandet kring ”vad som är min passion, egentligen”.

När jag skriver detta har jag haft mitt eget företag i över ett år. Idag sitter jag ofta i personliga möten med andra entreprenörer, där vi utforskar varandras verksamheter och letar möjliga samarbeten eller relevanta kontakter och referenser. Jag tycker alltid att dessa möten är väldigt givande, roliga och inspirerande.

Men.

Jag tycker att vissa frågor fortfarande är väldigt svåra att svara på. Och jag gissar att jag inte är ensam om detta, som relativt nybakad egenföretagare. 

Frågor av typen ”men vilka kunder är det du letar efter?” eller ”hur skulle du beskriva dina tjänster i en enda mening?” känns lite som när man var singel och ens vänner frågade ”men vad är det för en typ av kille du letar efter?”.

”Det vet väl inte jag såhär på förhand!” kände jag ofta för att svara i de lägena. Att lägga tid och energi på att i förväg försöka skapa sig en bild av något, är ju visserligen på många sätt bra och ibland till och med helt nödvändigt. Men ibland kan det också göra att man blir alltför låst och rigid och därmed riskerar att missa chanser och möjligheter som inte passar in i ens mall.

Om du bestämmer dig för att ”jag ska bara leta efter en partner med mörkt hår”, säger det ju sig självt att du riskerar att missa massor av fantastiska, roliga, trevliga, charmiga människor som bara råkar ha alla andra hårfärger (eller som rakat av sig allt hår…).

Trött på att ”leta efter din passion”?

För en tid sedan läste jag det här spännande inlägget om en f.d. karriärcoach på Google, som pratade just om det här med att ”hitta sin passion” och ”formulera sitt mission statement” och annat som jag tycker att det är knepigt att sätta ord på.

Hon menade att istället för att ödsla en massa tid, energi och vånda över att försöka formulera och hitta sin ”passion” eller ”mission”, kan man välja en annan approach: strunta i din passion – hitta roliga projekt istället.

Projekt istället för passion

Här kände jag mig direkt träffad, eftersom detta stämde väldigt väl in på hur min egen verksamhet som egenföretagare har sett ut hittills. Visst har jag haft vissa teman, tjänster och områden som jag velat fokusera på – men de förfrågningar som dykt upp från vänner, bekanta och andra affärskontakter, har ofta varit uppdrag som jag aldrig hade kunnat föreställa mig eller erbjuda på förhand.

Sedan jag startade mitt företag hösten 2015 har jag exempelvis:

  • Ordnat en 3-dagars workshop om stresshantering för ett politiskt parti i Göteborg
  • Faktagranskat en e-kurs om sömn för ett av världens större internationella företag
  • Föreläst om barn och sömn på en förskola ute i skogen i Småland
  • Workshoppat om barn, genus och normkritik för en familjecentral, en grupp nyfikna föräldrar och en skolmatsal fylld av förskolepersonal 

Samtliga dessa uppdrag har jag fått genom förfrågningar, inte genom att sälja in mig själv. Utifrån de behov och önskemål som mina kunder och kontakter har haft, har jag skapat ett upplägg som passat just dem. Och inget av dessa uppdrag hade jag till hundra procent kunnat skapa, paketera och sälja in på förhand, innan det fanns en verklig kund med ett verkligt behov. Visst, jag kan tala om att jag erbjuder föreläsningar och workshops eller gärna skriver och faktagranskar texter inom psykologi, hälsa och normkritik. Men mycket mer specifik än så känns det, åtminstone för mig, svårt att vara innan jag vet vad kunden har för specifika behov.

Välj projekt som får dig att ticka

Jag är en typisk föreningsmänniska som älskar små och stora projekt. Något av det roligaste jag gjort var att två somrar i rad arrangera ett stort sommarläger för barnen i den kommun där jag jobbade då. Det tog alltid nästan hela vårterminen av möten, telefonsamtal, beställningar, logistik, planering och pyssel. Men det var alltid värt varenda minuts arbete när man såg hundra glada, spralliga barn springa omkring och spela fotboll, bada, äta bullar, kasta frisbee, spela minigolf och bara hänga och njuta av sommarlivet.

När jag beskrev detta projekt för mina kollegor, blev de ofta både förvånade och nyfikna. Till saken hör nämligen att jag vid den här tiden arbetade som skolpsykolog, och att planera sommarläger och paddla kanot på arbetstid ingår vanligtvis inte i skolpsykologers arbetsbeskrivning. Men för mig var det ingen tvekan om att det här var ett projekt som passade mig, som jag kände var viktigt, som gjorde skillnad.

När du letar efter projekt eller får förfrågningar om samarbeten – leta efter saker som får det att glittra i ögonen och pirra i magen. Då vet du att du har hittat ett projekt som du kan gå in i – med stor passion.

–Lina

 

Gillar du det jag skriver? Prenumerera på mina inlägg!



 


Nyfiken? Läs mer:

Lina Bodestad

Jag är en nyfiken psykolog i Göteborg som hjälper människor att utmana normer och främja hälsa, lärande och utveckling. Det gör jag genom föreläsningar och workshops, processledning och skräddarsydda utvecklingsinsatser. Nyfiken? Kontakta mig så pratar vi lite mer!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.