Nyårslöfte? 7 bra anledningar att träna (som INTE är viktminskning)

Nyårslöfte? 7 bra anledningar att träna (som INTE är viktminskning)

Nyårslöfte? 7 anledningar att träna mer 2019 (som INTE handlar om viktminskning)

Tre dagar kvar på året – snart är det dags att ringa in tolvslaget, riva av bladet och breda ut armarna mot ett nytt och – förhoppningsvis – spännande och händelserikt år. Och kanske avlägga ett nyårslöfte till dig själv? Här kommer 7 bra anledningar till att börja eller fortsätta träna nästa år – som INTE har med viktminskning att göra, förstås.

Lyssningstips: ”Ålderskrisa varje dag” – Normsmart Familjeliv podcast, S02E02

Nyårslöfte? Träna för att få ork att vara med dem du tycker om

Detta är kanske en av de allra starkaste anledningarna till att prioritera din fysiska och psykiska hälsa – för att kunna finnas där för dem som betyder mest för dig. Ditt barn, din partner, din bästa vän, förälder eller någon annan som betyder mycket.

Är du, liksom jag, en person som gärna sätter andras behov framför dina egna? Då kan detta vara ett bra knep när motivationen tryter. ”Jag gör det inte bara för mig, utan för mitt barn/partner/mamma/vän”.

Nyårslöfte? Träna för att få egentid, bara för dig

Jag minns tydligt en dag tidigt i våras. En kall januaridag, när snön fortfarande låg djup över Göteborg. Det var kväll och jag var på väg till första tillfället av en sångkör som jag tänkt börja i. Jag kom dit, småpratade lite med de andra, och sedan körde vi igång med att sjunga.

Och då slog den mig. Insikten. Om att detta var det första jag gjorde, återkommande, helt för min egen skull, sedan jag fick barn hösten för tre två och ett halvt år sedan. Snacka om att det var på tiden.

Att träna, oavsett om du gör det hemma, på ett gym, tar en promenad eller löprunda i grannskapet, får du en stund för dig själv. Kanske är det tio minuter. Kanske en timme. Men den kan vara guld värd.

Nyårslöfte? Träna för att få mer fokus i skolan/jobbet

Jag är personligen starkt emot att använda ordet ”produktivitet”. Jag tror att vi behöver betydligt mindre fokus på att ”producera” och betydligt mer fokus på att uppleva, bara vara, njuta, utvecklas, klia vår nyfikenhet… Men oavsett vad du gör på dagarna, kan fysisk träning hjälpa dig till bättre minne, koncentration och fokus. Bland annat.

Nyårslöfte? Träna för att få tid att lyssna på ljudböcker, podcasts eller radio

Har du också tänkt många gånger att ”snart, snart ska jag börja läsa fler böcker”. Eller ”snart, snart ska jag lyssna igenom den där intressanta podcasten som alla pratar om”. Då är en stund på promenadstigen eller löpbandet en perfekt tid att slå två flugor i samma smarta smäll!

Förutom alla kända podcasts och radioprogram, kan du exempelvis lyssna på min och Erika Haanaes podcast Normsmart familjeliv (två säsonger). Eller på den eminenta podden Note to self, för dig som också är nyfiken på teknik, utveckling och allmänt häftiga grejer.

Nyårslöfte? Träna för att få mer energi och sova bättre

Småbarnsförälder. Partner. Egenföretagare. Lokalpolitiker. Kollega. Vän. Dotter. Syster. Alla roller som jag, och andra moderna nutidsmänniskor, jonglerar varje dag, kan minst sagt ta på krafterna. Studier som exempelvis denna har visat att fysisk träning leder till bättre sömn och mindre behov av att använda sömnmediciner.

Nyårslöfte? Träna för att få bättre psykisk hälsa

Tyvärr har tränings- och skönhetsindustrin fått oss att tro att det främsta målet med träning är att ”gå ner i vikt” eller ”bli snyggare”. Men, helt ärligt – både du och jag vet att ingen kan hata sin kropp och känna välmående samtidigt. Istället för att fokusera på att träna ”för att gå ner i vikt”. Däremot kommer det mer och mer forskning som bekräftar att fysisk träning  har betydande effekter på exempelvis depression.

Med andra ord – träna för att träningen i sig gör att du mår psykiskt bättre. Inte för att ”när jag är smal kommer jag att bli lycklig.” För det kommer du inte. Jag lovar.

Nyårslöfte? Träna för att få bättre idéer och processa tankar

När jag var i tjugoårsåldern bodde jag ett par år i Nederländerna och arbetade i en liten ort strax utanför staden Utrecht, där jag bodde. Ibland promenerade jag till och från jobbet, vilket tog drygt en och en halv timme. Och det slog nästan aldrig fel – när jag var på väg hem och nådde bron precis innan min lägenhet, fick jag alltid någon idé eller lösning som jag inte klurat ut tidigare. Då hade hjärnan processat klart dagen och lösningen på det jag funderat över blev plötsligt självklar.

Nyårslöfte? Visst, men gör det för DIG

Jag är egentligen väldigt kluven till nyårslöften. Jag tror på att lova saker för sin egen skull, som är roliga, lustfyllda, realistiska. Jag tror inte på att späka, svälta, straffa eller ”detoxa” sig.

Vad du än gjort under det gångna året, är jag helt säker på att du gjorde det som var bäst för dig. Det kanske inte alltid kändes så. Men jag tror det ändå. Och nu får du en ypperlig chans att reflektera, börja om på nytt och göra mer – eller mindre – av det som behövs för att just du ska må bra.

Vill du ha lite extra pepp på vägen för ett snällare och mer självomhändertagande år? Ladda ner min Self Care Calendar 2019 alldeles gratis från min webshop. Där får du en kalendersida för varje månad, med övningar och utmaningar, tips och inspirerande citat. (Klicka på bilden för att komma direkt till kalendern.)

Ha det riktigt gott så ses vi igen det kommande året! –Lina

Normpsykologens Self Care Calendar 2019

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.