Mental höststädning: 3 steg till en meningsfull höst

Mental höststädning: 3 steg till en meningsfull höst

Mental höststädning: 3 steg till en mer meningsfull höst

Augusti. Många är vi som nu kommer tillbaka till jobb och vardagsrutiner efter sommarens uppbrott. Lämna på förskolan. Handla mjölk. Lördagsgodis. Hämta på förskolan. Försiktigt öppna jobbmailen och mötas av en lavin som ramlar över en. Puh! Ska det bli så här nu igen? Idag skriver jag om mental höststädning och att rensa ut det där som inte längre ger dig det du behöver.

Steg 1: ta det magiska pillret

Första steget i din mentala höststädning är en enkel tankeövning. Du kan göra den för dig själv i huvudet, kanske medan du går en promenad, eller bara medan du står och diskar eller duschar. Du bestämmer. Vill du skriva ner dina tankar går det också bra, men det krävs inte i första läget.

Övningen går till såhär: om du kunde ta ett magiskt piller som tog bort allt som inte är viktigt på riktigt ur ditt liv – vad skulle då bli kvar?

Om du slapp allt som inte skänker dig glädje, tillfredsställelse eller inspiration? Om alla tisdagsmöten och fingervantar och födelsedagspresenter var som bortblåsta – vad skulle du då vilja ha kvar?

Jag tror att vi alla skulle behöva träna betydligt mer på detta än vad vi gör idag, när livet ofta går i 140 kilometer i timmen nästan hela tiden. Vad håller jag på med, egentligen? Vad vill jag, egentligen? Och framför allt, vad är viktigt på riktigt för mig, egentligen?

Steg 2: skriv, skriv, skriv!

Förhoppningsvis har ditt huvud (och kanske även ditt bröst) börjat bubbla av tankar, idéer och infall. Nu är ett bra läge att ta fram papper och penna – inte mobilen eller datorn! – och skriva ner allt som trillar fram ur tanke- och känsloströmmen. Vad är viktigt för dig, vad gör dig glad, vad ger dig inspiration, mod, energi? Vad skulle du inte kunna vara utan? Vad ger ditt liv mening?  Skriv allt du kommer på. Sluta skriva när det börjar ebba ut i huvudet (och bröstet).

Tips: Om du blir sugen på att göra fler skrivövningar och få igång din kreativitet, har Frida Spikdotter på Skrivplaneten massor av roliga övningar och tips!

Steg 3: Börja – sluta – fortsätt

När du nu skrivit något som kanske mest liknar ett virrvarr av sköna grejer är det dags för lite struktur. En mental höststädning handlar inte bara om att rensa ut det gamla, utan även om att lyfta fram och synliggöra det som är bra.

Så, ta nu fram ett papper och gör tre spalter: Börja, Sluta, Fortsätt. Skriv sedan ner en sak i varje spalt, som du vill börja, sluta och fortsätta göra under, säg, resten av veckan.

Börja läsa en kvart om dagen? Sluta scrolla i mobilen efter klockan 21? Fortsätta cykla till jobbet? Du väljer. En sak i varje spalt räcker. Små förändringar i vardagen leder till stor förändring över tid.

Och nu är jag nyfiken – hur ser din höst ut? Vad skulle du vilja rensa ut, vad skulle du vilja ha mer av? Kommentera gärna här nedan, eller sök upp mig på LinkedIn eller Facebook och berätta!

Bonus: ladda ner min gratis guide till mental höststädning

Känner du för att göra övningarna ovan, men behöver en extra puff? Ladda ner övningarna gratis genom att klicka på bilden nedan. Printa sedan ut den och fyll i den vid köksbordet i lugn och ro!

Mental höststädning: 3 steg till en mer meningsfull höst

Psst! Du hittar även fler övningar, guider och tips bland mina Freebies.

Söker du någon att guida dig genom höstens mentala höststädning och dess existentiella utmaningar? Kontakta mig så tar vi ett kostnadsfritt samtal och ser vad jag skulle kunna göra för skillnad i just ditt liv.

–Lina

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.