Skip to main content
Den osynliga uppgiften: 3 tips för att minska stress och mental belastning

Den osynliga uppgiften: 3 tips för att minska mental belastning

Köpa nytt bakpulver – det är visst nästan slut. Hämta toapapper till lilla badrummet. Namna barnets nya regnkläder innan utflykten. Städa hallen inför morgondagens besök. Hämta in dynorna från utemöblerna innan regnet kommer. Köpa blöjor, det finns bara fyra kvar. Beställa nya dammsugarpåsar, detta är den sista. Vilket märke var det nu igen? Kolla upp. Låter det rörigt? Det handlar om ”the mental load”, eller mental belastning.

Hur många saker har du påmint dig själv om att göra eller komma ihåg idag? Två, tre stycken? Tio-femton? Fler än tjugo?

Den franska serietecknaren Emma har med denna briljanta seriestripp illustrerat ett koncept som på engelska kallas ”the mental load”, på svenska ungefär ”mental belastning”. En belastning som handlar om att ligga steget före – hela tiden.

När vi pratar om hushållsarbete, och framför allt hur detta fördelar sig i heterosexuella par, stannar diskussionen ofta vid själva fördelningen av uppgifternas utförande – vem som gör vad. Kanske har ett par bestämt att hon lagar maten, han diskar. Hon sköter tvätten, han dammsuger, och så vidare. Gott så.

Men vad vi väldigt ofta missar att prata om, är att det finns en osynlig uppgift som inte har med själva utförandet av hushållsuppgifterna att göra. Denna osynliga uppgift slukar enorm mycket energi – och hamnar ofta till oproportionerligt stor del på kvinnans lott i heterorelationer.

Mental belastning: 3 tips på hur ni fördelar den jämnare

Uppgiften kallas för the mental load eller mental belastning. Och denna uppgift handlar inte bara om att göra själva hushållsarbetet, utan att hålla koll på vad som ska göras när. Den handlar om att planera, tänka i två-tre steg framåt och hålla en lång lista av att-göra-saker ständigt aktiv i huvudet, hela tiden, från morgonalarmet till släckningen av den sista lampan vid halv tolv på natten. Skriva upp saker som ska handlas, förbereda saker inför kommande dag eller vecka, se till att saker inte missas eller måste göras i sista minuten under onödig stress och tidspress.

Den osynliga uppgiften: 3 tips för att minska stress och mental belastning

Sluta prata i termer av att vuxna ”hjälper till” hemma

Fortfarande 2017 kan man höra kommentarer som ”åh, vad snäll han är som passar barnen medan hon är ute” eller ”vad duktig han är som hjälper till så mycket med städningen” om män som gör sin helt självklara del av det ganska enorma projekt som det innebär att dela barn och boende med en annan vuxen. Det finns en bild av att så fort en man gör något som inte förväntas av honom eller av män i allmänhet, så ”är han snäll” som ”hjälper till”.

Men faktum är att vägen till en jämställd relation (vilket i sin tur är ett skydd mot stress och utbrändhet för framför allt kvinnor) handlar om mer än att dela upp matlagning, disk och tvätt. Det handlar om att fördela ansvar och initiativ så att inte en person ständigt måste påminna den andre om vad som behöver göras.

För påminnandet, kom-ihåget, hålla-kollet, är det som många gånger tar mer energi än själva disken, tvätten och dammsugningen. Att aldrig få slippa tänka utan att hela tiden ha saker på sitt mentala anteckningsblock, kan vara enormt krävande. Det är inte rimligt att denna mentala belastning ska ligga på bara en person.

”Men vadå, jag har ju massor att tänka på med mitt jobb, jag tänker på jobbet även på kvällarna när jag leker med barnen” kanske du som manlig förälder eller partner hävdar då. Ja visst, precis som den här pappan skriver så är självklart mental belastning något som även män bär på. Grejen är bara att i väldigt många av dagens heterorelationer, har ju kvinnan som bekant också ett jobb som hon sannolikt tänker på ibland även på hemmaplan. Om hon dessutom bär huvudansvaret för att projektleda och organisera hemmet, blir det som en andra arbetsplats och hon får inte vila någonstans.

Anordna familjemöte regelbundet

Jag vet, det kan kännas töntigt och överdrivet att ha ett ”familjeråd” och sitta och ha möte med sin egen familj. Man kan väl bara lösa det lite som det kommer? Visst, kanske kan det funka. Men precis som på våra arbetsplatser, där vi ofta har en hel uppsjö av olika möten varje vecka, kan ett regelbundet möte skapa ett forum där olika frågor på ett naturligt sätt kan tas upp och diskuteras, när alla är samlade och fokuserade på samma sak. Risken är annars, som bekant, att det som man kan prata om ”när som helst” helt enkelt aldrig blir pratat om. Och att obalansen av mental belastning förblir vad den är.

 Läs mer: ”Därför misslyckas dina möten (och så gör du istället): psykologens 7 bästa tips för bättre möten”

Ett familjemöte behöver inte alls vara formellt, stelbent eller långrandigt. Gör familjerådet till en mysig stund, ta fram lite god fika och gärna papper och penna (eller mobil) så att viktiga saker kan antecknas. Gå sedan igenom några korta punkter, exempelvis:

  • Nuläge: är det något som hänt i veckan (eller något allmänt) som någon vill prata om?
  • Planering: Hur ser schemat ut för kommande vecka? Kommer det gäster, är det fotbollscup, har något av barnen prov i skolan, fyller någon släkting år?
  • Vad behöver göras?
  • Vem gör vad?

Det behöver inte vara mer än så, men det kan göra stor skillnad för fördelningen av uppgifter och ansvar.

Som bonus är detta också ett mycket bra sätt att skola in sina barn i ett demokratiskt förhållningssätt, där de blir delaktiga och både får säga sitt men också ta på sig rimliga och passande ansvarsuppgifter och bidra till familjen. Barn, precis som vuxna, växer med ansvar och gillar att känna sig delaktiga, lyssnade på och tagna på allvar.

Den osynliga uppgiften: 3 tips för att minska stress och mental belastning

Gör hushållsuppgifterna till ett spel

Ett mycket enkelt men kraftfullt sätt att sätta strålkastaren på hur hushållsuppgifterna faktiskt fördelas, är att mäta det. Gör en enkel lista i Excel med de vanligaste uppgifterna som görs i ert hushåll (laga mat, gå ut med soporna, tömma diskmaskinen, rasta hunden och så vidare). Gör varsin kolumn för den/de vuxna i hushållet och de barn som är stora nog att hjälpa till med åtminstone några uppgifter. Sedan får var och en dra ett streck när hen utför en uppgift. I slutet av månaden räknar man ihop antalet streck.

När ni gjort detta en månad, kan ni med fördel sätta er ner och titta igenom hur poängen har fördelat sig. Har någon fått betydligt fler poäng än någon annan? Finns det några uppgifter som inte blir gjorda alls? Finns det uppgifter som någon verkar föredra att göra, som någon annan undviker?

Spelifiera mera – och minska mental belastning: poäng, belöningar och ”taktpinnen”

För att göra det ännu mer motiverande (för tro mig, bara att få poäng blir ganska motiverande i sig) kan man på förhand bestämma att poängen kan lösas in mot belöningar. Det ska handla om små saker som man kan få av de andra familjemedlemmarna, som exempelvis en axelmassage, en finare middag eller något annat som man kan ge varandra, som inte handlar om prylar eller pengar.

Ytterligare ett steg är att skriva ner ett gäng av de uppgifter som behöver hållas koll på under en vanlig vecka (se till att tvätten blir tvättad, maten planerad och inhandlad, presenter och annat köpta till diverse kalas, gympapåsar packade kvällen innan och så vidare). Sedan turas de vuxna om att ta hand om dessa uppgifter en vecka var, medan den/de andra får en paus från den mentala belastningen den veckan.

Hemma hos oss kallar vi detta för taktpinnen” och turas om varannan vecka om att hålla koll på de här sakerna. Det betyder inte att den som har taktpinnen själv ska göra allt, men det är upp till henom att antigen göra det själv eller be någon annan att göra det. Den som inte har taktpinnen just den veckan, får därför en paus i att ta egna initiativ och kan fokusera sin mentala energi på andra saker.

Hur gör ni för att minska stress och fördela arbetet jämlikt hemma hos er? Kommentera gärna nedan eller maila mig på lina@bodestad.se och dela med dig av dina tips, tankar och reflektioner!

–Lina

Gillar du det jag skriver? Prenumerera på mina inlägg!



Lina Bodestad

Jag är en nyfiken psykolog i Göteborg som hjälper människor att utmana normer och främja hälsa, lärande och utveckling. Det gör jag genom föreläsningar och workshops, processledning och skräddarsydda utvecklingsinsatser. Nyfiken? Kontakta mig så pratar vi lite mer!

One thought to “Den osynliga uppgiften: 3 tips för att minska mental belastning”

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *