Hatar du sälj? 4 myter som befriar dig

Hatar du också sälj? 4 myter som kan befria dig

”Ja, asså, jag skulle ju älska att jobba med min dröm, men jag hatar tanken på att behöva sälja mig själv.” Detta är nog den absolut vanligaste kommentaren när jag pratar med blivande eller nyblivna egenföretagare. Idag slår jag därför hål på 4 myter om sälj. Och förklarar varför du helt kan släppa tanken på att ”sälja dig själv” för att lyckas bättre än du vågat drömma om…

Jag är psykolog, med fem års utbildning som i nästan varje steg formade mig till att jobba inom landstinget. Eller möjligen kommunen. Psykologer ska hjälpa, lyssna, stötta. Psykologer ska absolut inte sälja.

Ungefär så kände jag när jag tog mina första trevande steg som egenföretagare. Men längs vägen har jag fått lära mig massor – och ”av-lära” en hel del – om vad det här fula ordet ”sälj” faktiskt innebär på riktigt. Därför tänkte jag idag lista 4 myter kring sälj – och hur hur du behöver tänka istället, för att ta ditt företagande till nya höjder.

Myt om sälj#1: Det handlar om att ”hårdsälja sig själv”

Om du med ordet ”sälj” tänker att det går ut på att patrullera gatorna med en skylt på magen där det står ”köp mig, jag är bäst!” kan jag bara gratulera. Då har du nämligen mycket nytt och spännande att lära om detta fält! 😉

Skämt åsido, den första och viktigaste mind-shift du behöver göra är att flytta fokus från ”sälja” till ”hjälpa”. Tycker du om att hjälpa människor? Bra! Då börjar vi där.

Oavsett vad ditt företag gör, säljer du någon form av förändring. Människor betalar dig för att få något de inte har idag. Det kan vara en fysisk vara, men också kunskap, lärdomar, insikter, snyggare hår, gulare kök. Det är denna förändring – som du förhoppningsvis redan drivs av att hjälpa folk att uppnå – som du säljer.

Myt #2: Sälj handlar om att lura på andra en massa saker

Ytterligare en tankefälla. Kanske tänker du på en bilhandlare eller någon som knackar dörr och säljer dammsugare – gamla, stereotypa bilder av sälj. Om din kund känner sig lurad, har ju många saker gått fel.

Målet är snarare att din potentiella kund, efter att ha pratat med, lyssnat på eller läst om dig, ska känna: ”yes, den här personens hjälp vill jag ha, NU!”

När du möter människor i olika sammanhang, har du kanske redan idag denna approach. Du frågar dem om vad de gör, och om de nämner att de har problem med något inom din nisch, ställer du följdfrågor. Hur jobbar de med detta idag? Vilka utmaningar ser de? Vad skulle det innebära för dem att få hjälp med det här problemet?

Låter detta som ett helt okej sätt att föra ett samtal? Bra. För vet du vad – du säljer just nu! Du lyssnar, letar efter behov, utforskar vilka lösningar kunden redan prövat. Letar efter luckan där just du och ditt företag kan hjälpa till. Ser du vart jag är på väg med det här…?

Myt #3: att sälja innebär att ringa, maila och söka upp personer på ett påstridigt sätt

Kanske var det så för några decennier sedan, när vi levde i en helt annan värld och när all relevant information om olika företags tjänster fanns i telefonkatalogen.

Idag ser landskapet dramatiskt annorlunda ut. Du behöver skapa förtroende genom att visa vad du kan, visa att du lyssnar och vill förstå, visa. att du bryr dig.

Målet med ”sälj” är idag snarare att bjuda så lagom mycket på din kompetens och kunskap, att andra kommer att söka upp dig. För att de är nyfikna och tycker om det du gör. För att din röst säger saker som ingen annan säger. Och för att du väcker nyfikenhet, känsla, vilja till förändring. På just ditt unika sätt.

Myt #4: folk köper det du gör

Det här har jag skrivit om tidigare, exempelvis när jag uppmanade dig att sluta leta efter din passion, men det tål att upprepas:

”People don’t buy what you do, they buy why you do it.”

Att berätta om vad du gör, och möjligtvis hur du gör det, är såklart viktig information när du möter en potentiell kund. Men som psykolog vill jag påminna dig om en viktig, men ofta förbisedd, detalj: vi människor är väldigt dåliga på att vara logiska och rationella. Vi är känslomänniskor, till tusen procent, även om vi inte vill tro det själva.

Så istället för att fokusera på vad ditt företag gör och hur du gör det – prata om varför du gör det. Drömmen som du byggt ditt företag kring. Visionen om framtiden och världen som får just dig att kliva upp ur sängen på morgonen. Övertygelsen som är ditt bränsle.

Börja med att prata om det. Så lovar jag att människor kommer att vilja veta mer om vad du gör, eftersom du redan fångat deras förtroende.

Skifta ditt tänk – och sluta ”sälja” helt och hållet

Kanske har du nu börjat ana hur jag ser på saken (jag och många med mig, exempelvis fenomenala gänget på Vimentis i Göteborg, vars affärsutvecklingsprogram Vimentis VIP jag går under hela 2019).

”Sälj” som vi tänker på det i gammaldags, stereotyp mening, är dött. Förtroende, inlyssnande, generositet och att vara rotad i ett tydligt ”varför”, det är nutiden och framtiden. Därför avslutar jag med denna tanke:

”Vill du tjäna en miljon kronor? Börja med att hjälpa en miljon människor.”

Vilken är din största utmaning när det gäller ”sälj” och att nå ut med ditt företags tjänster? Kommentera gärna här eller sök upp mig på LinkedIn eller Facebook och berätta! –Lina

Lina Bodestad

Jag är en nyfiken psykolog i Göteborg som hjälper människor att utmana normer och främja hälsa, lärande och utveckling. Det gör jag genom föreläsningar och workshops, processledning och skräddarsydda utvecklingsinsatser. Nyfiken? Kontakta mig så pratar vi lite mer!

Kommentera gärna:

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.