Duktiga flickors guide till att prioritera smartare - del 1 - Normpsykologen, Lina Bodestad, Göteborg

Duktiga flickors guide till att prioritera smartare – del 1

Känner du att varken du eller tiden räcker till? Att du har tusen bollar i luften och saker på gång hela tiden? Kan du dimpa ner i TV-soffan på söndagskvällen och gräma dig över att du inte fick gjort allt du hade tänkt – den här helgen heller? Tenderar du att sätta andras behov framför dina egna? Kort sagt – är du, liksom jag – en Duktig Flicka (oavsett kön)? Här bjuder jag dig på första delen i ”Duktiga flickors guide till att prioritera smartare”.

Tidigare skrev jag ett uppmärksammat inlägg om vad som fick mig att sluta vara en duktig flicka. Idag tänkte jag skriva om hur vi duktiga flickor, presterande pojkar och alla andra med många järn i elden, kan hamna i fällor när vi ska prioritera – och hur vi kan undvika dem.

Prioritera smartare: duktiga flickors guide till att få du koll

Jag tänkte ta med dig på en praktisk övning som jag brukar göra när jag håller föreläsningar om stress och stresshantering. Övningen består av två delar och handlar om att se över sina prioriteringar utifrån två olika perspektiv. Den första delen beskrivs i det här inlägget och den andra i del 2 som du hittar här.

Så gör dig redo, sätt dig bekvämt, plocka fram några papper och en penna och häng upp ”stör ej”-skylten för en stund. Redo? Bra, då börjar vi.

För vems skull gör du saker – egentligen?

En sak som utmärker duktiga flickors sätt att vara, är att vi är himla bra på att ställa krav. Framför allt på oss själva. Och vanligtvis ställer vi betydligt högre krav på oss själva än på andra. Vi sätter en ribba för vanligt folk, och en annan som vi själva behöver ta oss över för att känna att vi duger. Känner du igen dig?

Första steget i att prioritera smartare, handlar därför just om detta. Det här steget i övningen brukar blir den största ögonöppnaren för de människor jag möter i mina föreläsningar och workshops.

Så gör du övningen:

  1. Skriv ner tio saker du har på din att-göra-lista för tillfället. Det kan vara stort som smått, jobbrelaterat eller privat, viktigt eller oviktigt. Skriv bara ner tio saker du behöver göra inom de närmaste dagarna eller under veckan.
  2. Dela in ett papper i två kolumner: ”främst för min egen skull” och ”främst för andras skull”.
  3. Sortera in dina tio att-göra-saker i någon av de två kolumnerna.

Tips: Ladda ner och gör uppgiften med en snygg (och gratis) printable här

Titta på listan nu. Vad ser du? Hur känns det? Vilka tankar och reflektioner får du?

Det som nu händer är att du tydligt får syn på hur balansen faktiskt ser ut. Balansen mellan vad du gör för din egen skull och för någon annan. En av duktiga flickors vanligaste fällor är ju nämligen just att vi sätter andras behov före våra egna. Om jag ständigt ser andras behov som viktigare än mina egna, betyder det att jag an tar mig mindre tid för återhämtning, egentid och gränsdragning. I värsta fall kan detta leda till utbrändhet.

Färdig? Bra. Ta nu en välförtjänt paus och hämta dig en kopp kaffe. Eller ett glas champagne. Jag är inte knusslig.

Läs mer: Prioritera som en krogrecensent – 4 sätt att sänka din stress

Titta på listan reflektera – hur nöjd är du?

Redan nu kan jag gissa att du fått dig en ögonöppnare vad gäller dina prioriteringar. Det som är bra med ögonöppnare är att de möjliggör förändring och utveckling – även om de kan kännas jobbiga i stunden. Det vi inte riktigt kan se, rullar ofta bara på utan att vi kan göra något åt det eller känner att vi har kontroll. Men det vi kan se, kan vi också förstå och förändra.

Den kloka överläkaren, sommarprataren och debattören Agnes Wold har sagt att vi människor inte är gjorda för att vara nöjda. Om vi hade varit det, skulle vår anfäder på savannen aldrig ha haft drivkraften att utvecklas, uppfinna nya verktyg, pröva att äta nya saker eller utforska okända territorier.

Och jag är helt övertygad om att hon har rätt, att det ligger något i det. Samtidigt är jag av den fasta övertygelsen att vi hela tiden, längs vägen, kan göra förändringar och val som vi kan vara nöjda med – åtminstone för en stund.

Genom att se över dina prioriteringar och ändra på något du inte är nöjd med, tar du kontrollen över något som annars ”bara flyter på”. Du bestämmer vad nästa steg ska bli – och för vems skull du ska göra det.

Sista delen i övningen? Stryk något från listan. Jorden roterar trots allt inte runt just din axel, även om det kan kännas så ibland. Du kan släppa saker, lägga åt sidan, koppla av, överlåta till någon annan.

Och du är precis lika awesome för det.

–Lina 

Nyfiken? Läs mer:

Lina Bodestad

Jag är en nyfiken psykolog i Göteborg som hjälper människor att utmana normer och främja hälsa, lärande och utveckling. Det gör jag genom föreläsningar och workshops, processledning och skräddarsydda utvecklingsinsatser. Nyfiken? Kontakta mig så pratar vi lite mer!

2 kommentarer till “Duktiga flickors guide till att prioritera smartare – del 1”

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.