Därför borde du sova på jobbet – och få betalt

Kan brist på sömn påverka hälsa, kreativitet och beslutsfattande? Och hur kan i så fall en tupplur mitt på dagen råda bot på detta? Idag bloggar jag om varför du borde sova på jobbet – och få betalt för det.

För ett par veckor sedan höll jag en frukostföreläsning på den ljuvligt undangömda konferensanläggningen Lyckholms Fabriker i Göteborg. Temat för föreläsningen var ”Sov dig smart” och jag pratade för ett rum fullt av morgonpigga människor kring myter och sanningar om sömn, hälsa och kreativitet.

Förra våren gjorde jag ett spännande faktagranskningsuppdrag om just sömn, där jag fick fördjupa mig i den senaste forskningen, liksom i allmän teori om sömn. Och längs vägen gjorde jag flera spännande upptäckter som jag inte kände till sedan tidigare.

En av dem leder mig fram till temat för dagens inlägg:

Därför borde du sova på jobbet – och få betalt

Vi vet alla att både kroppen och huvudet vanligtvis är som piggast på morgonen och som tröttast vid en viss (högst individuell) tid på kvällen. Och det är ju inte så konstigt – kroppen borde ju ha minst behov av att sova när den precis har vaknat, och störst behov av lite skönhetssömn när det gått många timmar sedan morgonen.

Men här kommer en spännande pusselbit in i bilden. Det är nämligen så, lärde jag mig när jag satt hemma och ammade min nyfödda dotter och samtidigt researchade allt jag kunde om sömn, att vårt sömnbehov inte bara styrs på ett sätt – utan på två sätt, som fungerar samtidigt.

Så styrs sömnen – dygnsklockan och timglaset

När du vaknar på morgonen är du vanligtvis som piggast, eftersom du (förhoppningsvis) just fått en hel natt med god sömn. Våra kroppar har en inre dygnsklocka, en så kallad cirkadisk rytm, som hela tiden vet ganska exakt vilken tid på dygnet det är. Detta håller kroppen reda på med hjälp av olika tidsgivare i vår vardag, exempelvis ljus, aktivitetsnivå, sociala kontakter, intag av mat och dryck med mera. Dygnsklockan håller koll på när det är morgon och kväll, natt och dag.

En sak som är knepig med dygnsklockan är att den inte går att lura, genom att exempelvis mörklägga sitt sovrum på dagen. Kroppen vet nämligen ändå att det är dag, eftersom den håller reda på dygnsrytmen över tid och inte bara från en dag till en annan. Det är detta som gör att vi ibland får jet lag när vi reser långt, och att personer som arbetar skift på nätterna har sämre hälsa. Men det är ett annat blogginlägg.

Därför borde du sova på jobbet - och få betalt - Bodestad Psykologkonsult, Göteborg

Men inte nog med att du har en dygnsklocka som håller reda på vilken tid på dygnet det är – du har också ytterligare ett system för vakenhet och sömn, som kallas det homeostatiska systemet. Detta system handlar om balans och liknar mer våra andra system för exempelvis hunger och törst. Ju längre sedan det var du åt något, desto mer hungrig blir du ju som bekant. Och på samma sätt blir du tröttare ju längre sedan det var du sov, oavsett tid på dygnet. Man kan likna det homeostatiska systemet vid ett timglas, som vänds uppochner och börjar om varje gång du sover.

Vänd på timglaset – och få mer produktiv tid

Och här kommer det riktigt fiffiga: timglaset behöver inte nödvändigtvis 8 timmars sammanhängande sömn för att vändas. Du behöver ju inte alltid en trerätters brakmiddag för att bli mätt varje gång du är det minsta hungrig – ibland räcker det med ett äpple eller en Snickers. På samma sätt fungerar det med sömn. Om du sover en stund mitt på dagen, när dygnsklockan håller reda på att det är dag och inte tid för nattsömn, kommer du att behöva sova en betydligt kortare stund.

Timglaset vänds, du får ny energi – och flera andra vinster på köpet.

Hemligheten bakom den perfekta middagsluren

Det har väl inte undgått någon att vi ofta blir extra trötta efter lunchen – palt-koma kallas det för, där jag kommer ifrån. Och det beror ju delvis på hur tung lunch man har ätit, men också på att kroppen då befinner sig i en dipp rent energimässigt, eftersom det börjar bli några timmar sedan man vaknade.

Att ta en tupplur mitt på dagen gör man därför bäst ungefär sju timmar efter att man vaknade på morgonen. Gick du upp vid 06:00 blir en tupplur vid 13:00 helt perfekt – kroppen kommer själv att se till att det inte blir mer än 15-30 minuter.

(Om du inte redan har sömnbrist, förstås – då kommer kroppen istället att försöka ta igen förlorad sömn och tuppluren kan bli oväntat lång.)

v

Vinster med att sova mitt på dagen

Men vad har detta med tupplurar mitt på dagen att göra, tänker du kanske? Är inte tupplurar slöseri med tid, något som bara slöfockar och latmaskar ägnar sig åt? 

Tvärtom.

Faktum är att brist på sömn ställer till det för oss på många sätt, eftersom sömnbrist påverkar hjärnans främre delar, där vi gör sådant som att planera, fatta beslut, organisera, göra saker i rätt ordning, hålla fokus, med mera. Det är för övrigt samma delar som påverkas när vi blir berusade av alkohol. Så på ett sätt är sömnbrist och trötthet faktiskt att jämföra med att vara lite salongsberusad på eftermiddagen. Och visst, det kanske kan låta lite bohemiskt och kontinentalt, men det skulle nog inte uppskattas av särskilt många arbetsgivare.

Om du istället tar en tupplur mitt på dagen, gör du flera vinster:

  • Du fattar bättre beslut, både på jobbet och i exempelvis trafiken
  • Du blir mer kreativ, eftersom en trött hjärna inte är lika bra på att byta spår och tänka nytt
  • Du blir mer produktiv och orkar få mer gjort eftersom ditt fokus och din planeringsförmåga är bättre
  • Du gör bättre val när det gäller mat och träning och väljer mer sannolikt äpplet framför Snickers-biten
  • Du gör din kropp en tjänst och främjar bättre fysisk hälsa, eftersom både kroppen och hjärnan behöver återhämtning för att fungera optimalt

Så, nästa gång du känner att du har en riktig energi-dipp efter lunch: gör följande:

Stäng dörren. Sätt dig bekvämt. Ställ alarmet på mobilen om du är orolig för att bli borta för länge.

Ta dig en välbehövlig tupplur.

Och om någon frågar dig vad du håller på med, svarar du: ”forskningen säger att jag blir smartare av att sova!”

Bonusmaterial: signa upp dig på min gratis e-kurs ”Ladda på natten” om sömn, hälsa och kreativitet – via Daily Bits Of

–Lina 

Sugen på att lära dig mer om sömn, hälsa och kreativitet? Ta min gratis e-kurs:

Gillar du det jag skriver? Prenumerera på mina inlägg!



 


Nyfiken? Läs mer:

Lina Bodestad

Jag är en nyfiken psykolog i Göteborg som hjälper människor att utmana normer och främja hälsa, lärande och utveckling. Det gör jag genom föreläsningar och workshops, processledning och skräddarsydda utvecklingsinsatser. Nyfiken? Kontakta mig så pratar vi lite mer!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.