3 vanliga stressfällor: FOMO, att missa kul saker

3 vanliga stressfällor: FOMO, att missa kul saker

Känner du dig ibland stressad över det enorma utbudet i vårt moderna liv? Den aldrig sinande strömmen av saker som du borde hinna med, borde delta i, borde göra, se, smaka, testa, besöka, uppleva? Här skriver jag om moderna stressfällor – och hur du gör för att undvika dem. Den första är FOMO – Fear Of Missing Out.

TIPS: Du hittar del 2 av inlägget här och del 3 av inlägget här. Mina bästa tips för att hantera stress (med en smart gratis checklista) hittar du här.

När jag var liten och inte ville gå och lägga mig, brukade jag ”hota” mina föräldrar med att jag skulle bli ledsen om jag inte fick vara uppe. Mitt motiv känner säkert de flesta barn – och småbarnsföräldrar – igen. Jag ville ju inte missa något, genom att gå och lägga mig och sova medan de andra stannade uppe! Hellre satt jag vaken tills ögonen gick i kors och jag fick bäras till sängen. Jag hade ju åtminstone inte missat något viktigt. Victory!

Alla känner vi ibland en viss rädsla för att missa något. Att inte hänga med, att göra andra besvikna, att hamna utanför. Denna rädsla är fullt mänsklig, men kan i dagens moderna samhälle leda till att vi blir så stressade att vi mår dåligt.

FOMO – Fear Of Missing Out

Denna stressfälla ska jag villigt erkänna att jag är den första att trilla i, nästan precis hela tiden. FOMO hade kunnat vara en karaktär från Sagan om Ringen – en lurig liten alv som retsamt hoppar omkring och ständigt pockar på uppmärksamhet utan minsta avbrott. FOMO, Fear Of Missing Out, handlar om den mer eller mindre medvetna rädslan för att missa något roligt, spännande, intressant eller bara trevligt.

”Om jag missar att gå på torsdagens after work med kollegorna, kanske de har en superrolig kväll utan mig och skapar interna skämt som jag inte kommer att förstå dagen efter? Tänk vad utanför jag skulle känna mig!”

FOMO har säkerligen alltid funnits, eftersom vi människor alltid levt i grupper och samhällen. (Vill man använda fancy psykologiska termer kan vi prata om loss aversion, vår inbyggda rädsla för att mista eller förlora något).

Men med Internet och sociala medier, där det helt plötsligt går att hålla koll på vad hundratals vänner och bekanta har för sig, har denna rädsla plötsligt tagits till en helt ny nivå. Vi jämför oss med andra och bombarderas ständigt med inbjudningar till olika evenemang. Föreläsningar, loppisar, konserter, seminarier, innebandyturneringar och mingelfester – man skulle ju ha sin kalender full för resten av livet om man så bara tackade ja till en bråkdel av utbudet.

Därför är FOMO stressande

Och det är här som många människor idag – inklusive jag själv – blir stressade. För hur många timmar vi än har på vår vecka, finns det aldrig ens i närheten av tillräckligt många timmar för att hinna med allt som vi skulle kunna göra. Utbudet är helt enkelt bisarrt stort, och vår stenåldershjärna kan inte riktigt hantera detta. Här gäller det att ibland ta fram sin djungelmachete och hacka ner en del av utbudsdjungeln.

Så hanterar du FOMO

Så hur gör man för att inte gå bananas av stress över allt spännande som lockar precis hela tiden? Jag skulle vilja att du plockade fram din kalender. Titta på den närmaste veckan och se om du kan hitta en sak som du skulle kunna avboka. Någon som du egentligen inte är så intresserad av, som inte kommer att ge dig något eller som inte berör någon av personerna i din närmaste krets. När du väl har hittat det – avboka det.

Jag lovar. Jorden kommer inte att stanna. Men du kommer sannolikt att känna dig lite lättad.

–Lina

Nyfiken? Läs mer:

Lina Bodestad

Jag är en nyfiken psykolog i Göteborg som hjälper människor att utmana normer och främja hälsa, lärande och utveckling. Det gör jag genom föreläsningar och workshops, processledning och skräddarsydda utvecklingsinsatser. Nyfiken? Kontakta mig så pratar vi lite mer!

3 thoughts to “3 vanliga stressfällor: FOMO, att missa kul saker”

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.